Dieta s nízkým obsahem vlákniny a vysokým obsahem tuku může způsobit vážné riziko sepse

sepse

Při konzumaci západní stravy, nízké hladiny vlákniny a vysokého obsahu tuku a cukru může být příčinou zvýšeného rizika vývoje závažné sepse, říkají vědci.

Studie zveřejněná v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences ukázala, že myši, které byly živeny západní dietou, vykazovaly zvýšení chronického zánětu, závažnost sepse a vyšší míru úmrtnosti než u myší, které byly živeny normální stravou.

Sepse je potenciálně život ohrožující stav způsobený reakcí těla na infekci. Může to vést k úrazu a selhání orgánů. Jedná se o jednu z nejběžnějších příčin smrti po celém světě.
Podle vědců, včetně Brooke Napier z Portlandské státní univerzity, myši měly závažnější sepsi a umíraly rychleji kvůli něčemu ve své stravě, ne kvůli přírůstku hmotnosti nebo mikrobiómu, tělnímu společenství bakterií.

"Imunitní systém myší na západní stravě vypadal a fungoval jinak. Vypadá to, že dieta manipuluje s funkcí imunitních buněk, takže jste náchylnější k sepsi, a pak, když se dostanete k sepsi, zemřete rychleji," řekla Napier.

Výzkumná pracovnice řekla, že zjištění můžou pomoci nemocnicím lépe sledovat diety pacientů v jednotce intenzivní péče (ICU), protože jsou již těmi, u nichž je nejpravděpodobnější výskyt sepse.

"Pokud víte, že strava s vysokým obsahem tuku a cukru souvisí se zvýšenou náchylností na sepse a zvýšenou úmrtností, když jsou pacienti na JIP, můžete se ujistit, že jedí správné tuky a správný poměr tuků," řekla.

"Pokud byste mohli zavést dietní intervenci během onemocnění na JIP, abyste snížili své šance na manipulaci s imunitním systémem tímto způsobem, můžete určitě ovlivnit výsledek," dodala.

Tým také identifikoval molekulární markery u myší živených západní stravou, které by mohly být použity jako prediktory nebo biomarkery u pacientů s vysokým rizikem závažné sepse nebo u pacientů, kteří mohou potřebovat agresivnější léčbu.